Sunday, March 21, 2010

Pantun Pemimpin : Jom Gali!

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam.

“Dan (ingatlah kisah) Daud dan Sulaiman, diwaktu keduanya memberikan keputusan mengenai tanaman. Kerana tanaman itu dirosakkan oleh kambing-kambing kepunyaan kaumnya. Dan adalah Kami menyaksikan keputusan yang diberikan oleh mereka itu, maka Kami telah memberikan pengertian kepada Sulaiman tentang hukum (yang lebih tepat); dan kepada masing-masing mereka telah Kami berikan hikmah dan ilmu dan telah Kami tundukkan gunung ganang dan burung-burung, semua bertasbih bersama Daud. Dan Kamilah yang melakukannya”
(Al Anbiya:78-79)


Menyoroti post bertajuk, "Pantun Berbicara Semula - Sambungan" , maka kita dapati adanya janji saya untuk menyambung proses kita menggali pantun-pantun Melayu. Kali ini kita akan menggali pantun yang berbunyi :-

Jika memilih tempat mandi,
Pertama teluk kedua pantai,
Jika memilih pemimpin negeri,
Pertama elok kedua pandai!


Syarah kepada pantun ini saya dahulukan kalam daripada Bonda Guru Rozita Lazim terlebih dahulu sebagai ihtiram [penghormatan] kepada bonda guru saya. Bunyi balasannya sedemikian :-

Cikgu pun tidaklah tahu hendak melihat dalam-dalam. Mungkin sahaja mengadakan apa yang tiada. Namun begitu, molek juga andai pantun sebegini kita analisis dan diskusikan maknanya. Bukankah untuk kemaslahatan anak bangsa juga.

Jika memilih tempat mandi :
Mandi. Sudah tentu perlakuan mandi dikaitkan dengan perlakuan membersihkan diri. Proses membersihkan diri ini bukanlah suatu perlakuan remeh dalam Islam.

Pertama teluk, kedua pantai :
Selain untuk menjaga jeda atau sanjak biar molek, tentu sekali yang mengarang pantun ini mempunyai maksud tersirat. Lihat pemilihan tempat mandi di tempat yang airnya mengalir terus. Berbanding memilih sumur misalnya, meski dekat dengan budaya orang Melayu lama, namun airnya bertakung. Mungkin juga teluk dan pantai ini menepati perintah Tuhan menyuruh kita bermusafir.

Jika memilih pemimpin negeri :
Pemimpin negeri.
Maksudnya pemimpin segala kampung dalam negeri mungkin.

Pertama elok kedua pandai :
Di sini terletak ruang menarik untuk didiskusikan.

"Daripada Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah s.a.w : Apabila amanah disia-siakan tunggulah saatnya (kehancurannya), Sahabat bertanya; Bagaimana amanah itu disia-siakan? Jawab Baginda: Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada orang yang tidak berkelayakan, tunggulah saat kehancuran."

Haha, cuba lihat betapa bijaknya nenek moyang kita mengarang pantun. Bukanlah sahaja tepat pada lumrahnya, bahkan bertepatan dengan sabda Rasulullah pula. Allah, alangkah!

Jelas sungguh yang ingin disampaikan, dari pembayang terus kepada pemaksudnya. Perlakuan membersih diri seringkali dikaitkan dengan kepemimpinan.

"Al-Qudwah Qabla Da'wah", bukan?
*Teladan didahulukan sebelum dakwah dilakukan

Sejarah Melayu mengumpamakan hubungan raja dengan rakyat seperti "Rakyat umpama akar, raja itu umpama pohonnya; jikalau tiada akar , nescaya pohon tidak dapat berdiri." Pun begitu, sungguh-sungguh kita mahu pohon yang tumbuh itu dari jelas yang terpilih, yang ahli apatah lagi penuh berkelayakan untuk memhasil ranumkan buah yang manis, dahan yang rendang.

Itu sedikit sebanyak dari pandangan di sini. Bisa sahaja terus dipolemik dan didebatkan. Ya, demi kemaslahatan agama dan bangsa!

Cuma, janganlah nanti andai Za'im menguar-uarkan ruang lingkup perbincangan ini di tembokmu, tidak perlu dikreditkan kepada cikgu. Itu sahaja.

Moga perkongsian fikrah ini berterusan. Demi Islam yang syumul, juga budaya yang bersendi syarak harus kita pelihara.

Salam kepada seorang da'ie :)

p/s : Maaf Bonda Guru, terlanjur menintakan nama (=

Apakah balasan saya, ya? Ha~ Nantikan insyaAllah di lain masa (=

ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more

No comments: