Saturday, January 30, 2010

Niat : Hisab Dosa dan Matematik Pahala

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam.

"Bayangkan jika Mark Zuckenberg, pemilik Facebook itu seorang muslim. Entah berapa banyak pahala yang dia dapat. Mencurah-curah bagaikan air sungai yang tidak berhenti. Betapa Mark Zuckenberg telah mereka sebuah sistem yang di sana terdapat sebuah nilai Islam yang paling penting iaitulah menjalinkan silaturrahim. Kawan-kawan sekolah rendah hatta tadika sekali pun yang mungkin sudah berpuluh tahun terpisah, ditemui kembali di medan facebook. Bagaimana pula yang mungkin rumahnya selang tiga empat buah sahaja namun tak pernah bersua muka, alih-alih menjadi kawan rapat. Dan banyak lagi perkara-perkara lain yang mengikat dan merapatkan silaturrahim, semua kerana facebook."

Aku memetik kata-kata ini dari Facebook seorang rakanku yang telah sudi mengabulkan permintaan aku untuk bersama-sama menuntut ilmu dari seorang guru yang sungguh berilmu. Silalah mampir ke ke sini [klik].

Aku ingin memberikan perhatian kepada bait-bait ini.

"
Entah berapa banyak pahala yang dia dapat."

Benar, andai Mark Zuckenberg seorang Islam pasti dia beroleh sejuta kebaikan. Kebaikan itu adalah pahala berbentuk ganjaran menurut Islam. Dan kebaikan tidak dapat digenggam melainkan niat yang baik juga tersulam. Sungguh, matematiknya soal dosa dan pahala, bisa membuatkan seseorang teruja. Mungkin ini bezanya seorang ulama' dan ahli matematik. Dan seorang ahli matematik yang ulama' persis Al-Farazi, Al-Biruni hatta Al-Khawarizmi, pastinya dengan itu, hebat. Teringat pula sahabat dekat Sydney. Subhanallah~

Pahala dan dosa. Dalam Islam persoalan niat sudah cukup membuncahkan soal dosa dan pahala. Matematiknya begini.

Niat yang baik, pahala sudah tercatat. Satu gol. Satu jaringan tersumbat di petak gol yang unggul. Buat pula apa yang diniatkan, tambah lagi sepuluh pahala. Sepuluh gol. Sepuluh jaringan terembat ke dalam petak gol.

TETAPI

Niat yang jahat, dosa belum dicatit. Satu tinta pun tidak dicatat Malaikat 'Atid. Tetapi andai yang diniat jahat pun dibuat, astaghfirullah, satu dosa tercatat. Dosa mengundang azab. Azab adalah tidak tertanggung.

Petang semalam, baru beberapa minit berjogging di Taman Carlton yang tersergam agam bangunan Royal Exhibition Building yang diiktiraf UNESCO itu, saya sudah rasa penat. Za'im, ini baru jogging sudah rasa semput. Bagaimanakah rasa penatnya bila maut menjemput? Adakah seorang Za'im dapat bertahan daripada "berjogging" melarikan diri daripada azab Yang Maha Berkuasa? Sungguh, seorang Za'im tidak mampu. Za'im pasti tewas. Kalah. Azab pasti menyinggah. Astaghfirullah. Nauzubillah.

Tidak sekali-kali (sebagaimana yang diharapkannya)! Sesungguhnya neraka (yang disediakan baginya) tetap menjulang-julang apinya.

(Membakar serta) menggugurkan kulit ubun-ubun dan anggota anggota tubuh badan

Neraka itu juga memanggil dan menarik orang yang membelakangi serta berpaling (dari kebenaran)

[Al-Maarij, surah 70 ayat 15-17]

Justeru, mengapa seorang Za'im masih tegar membuat dosa? Mengapa seorang Za'im tidak mahu menggejar membuat amal berganda agar peroleh pahala? Astaghfirullah~

Soal pahala dan dosa bukan soal berasingan. Pahala dan dosa adalah adik-beradik yang berlainan rupa, berbeza aura. Jangan kita ingat, andai dosa bertimbun, dosa menggunung begitu tidak terhapus. Jangan kita ingat, andai pahala membukit, dosa tidak terhapus biarpun sedikit. Sedangkan matematik pahala dan dosa ini adalah matematik yang ada tambah dan tolaknya. Sungguh pahala menghapus dosa. Semakin tinggi pahala, insyaAllah, semakin merendah dosa. Justeru, mengapa masih alpa tidak mahu mengejar kebaikan?


"Waatbii sayyiatal hasata tamhuha"
Susulilah kejahatan dengan kebaikan yang memadamnya.

Ada dalam hadis 40 karangan Imam Nawawi, Rasulullah saw bersabda. Adapun pergi ke masjid juga bisa beroleh pahala, bisa dosa terhapus begitu sahaja, dan darjat di sisi Tuhan naik satu kali ganda.

Subhanallah! Aku kira jika aku tidak tahu metematik ini sudah pasti aku kecundang pada dosa. Menyesal akan dosa jangan dibuat main-main. Boleh sahaja menyebabkan diri kita sendiri bunuh diri. Tetapi Al-Islam agama yang suci mengajar kita, nyawa milik Tuhan. Kejarlah kebaikan. InsyaAllah sebagaimana yang dijanji, dosa terhapus itu pasti.

Justeru, jom buat kebaikan! Nyahkan kejahatan! Ayuh-ayuh! Jangan tangguh-tangguh! =)

Hadis Berkenaan - Hadis Pertama bertemakan Niat yang Sepertiga-nya daripada Agama

Isi-isi diperoleh dari Pengajian Hadis - Syarah Hadis 40 karangan Imam Nawawi Rahimahullah oleh Al-Fadhil Ustaz Khairul Anuar di Masjid Maryam di Werribee semalam. Al-Fadhil Ustaz mensyarahkan tentang hadis pertama semalam. Antara yang lain :-

1. Bacaan yang tepat pada zikir, "astaghfirulahalazim alazi la ilaha illa huwal HAYYUL qayyum" itu sebenarnya ialah "astaghfirulahalazim alazi la ilaha illa huwal HAYYAL qayyum". Bacaan berbaris fathah adalah bacaan yang tepat.

2. Lisan itu adalah dengan gerakan bibir dan lidah [Al-Qiraatu billisan]. Al-Quran dibaca dalam solat itu perlukan pada lisan. Maka, andai baca dalam hati, tanpa menggerakkan bibir, itu tidak betul. Hati tidak membaca, istilah baca hanya pada gerakan bibir dan lidah. Gerakan bibir dan lidah itu lisan. Dan lisan itu adalah peraturan dalam solat.

3. Sempurnakan tasydid [syaddah] dalam al-Fatihah. Hilang tasydid, makna lari. Iyyaka itu yang maksudnya "hanya dikau sahaja" boleh berubah kepada maksud "cahaya matahari" hanya dengan menghilangkan tasydid pada bacaan Iyyaka menjadi Iyaka.

4. Niat perlu bulat kepada Allah swt. Adapun perkara-perkara lain itu letak belakang. Bukankah pelik dalam hadis niat itu Rasulullah saw mencela orang yang berkahwin dalam pasukan hijrah baginda. Sedangkan kahwin-kahwin ini adalah perkara yang dipuji syarak. Orang berpasangan yang berkahwin jauh lebih mulia berbanding orang yang berpasangan tidak berkahwin. Justeru, mengapa baginda Rasulullah saw mencela golongan sebegini dalam hadis ini?

Ya, adapun dicela kerena tiada Allah swt di hati mereka. Tiada berniat pada keredhaan Allah swt dan RasulNya. Andai niat di hati pada Allah swt dan Nabi, meskipun setelah berhijrah mereka bernikah, nikah itu adalah bonus. Dan disebabkan niat, mereka peroleh darjat yang hebat di sisi Tuhan Yang Maha Kuat.

5. Kita ini hanyalah bertaraf Ibadah Hamba andai berbuat ibadat hanya takut pada Allah swt, takut neraka, takut azab semata. Kita ini hanyalah bertaraf Ibadah Saudagar andai berbuat ibadat hanya mengharapkan syurga dan pahala. Tetapi, mereka yang punya taraf Ibadah Yang Merdeka adalah mereka yang berbuat ibadat kerana sedar, aku perlu beribadat kerana itu hak Tuhan yang menjadikan. Aku hanya mahu menjadi hamba yang bersyukur. Inilah ibadat Nabi. Bukankah Nabi ikutan kita?

6. Riya' itu ada dua. Satu, berbuat ibadat kerana manusia. Dua, berbuat ibadat kerana manusia campur kerana Allah swt. Itulah makhluk buruk bernama riya' yang menggugurkan amalan. Menjadikan amalan umpama debu yang berterbangan. Nauzubillah min zalik. Kita berlindung dengan Allah daripada perkara itu.

Moga Allah swt menjadikan ilmu itu amal. Menjadikan percakapan dan penulisan suatu peringatan. Untuk insan ini beroleh keredhaan yang nikmatnya tiada tolok bandingan. InsyaAllah.

Sungguh, hidup hanya sekali, bilakah aku akan menyedari?

Sungguh, mati itu dekat, waktu itu singkat, persoalannya cuma pada satu hakikat, adakah hidup ini suatu yang berkat, atau suatu yang keparat?

Kita hamba yang fakir, maka mengapa perlu kikir?

ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more

Sunday, January 24, 2010

Haiti dan Gemencheh Mengajar Kita Ni'mat


بسم الله الرحمن الرحيم

Salam.

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu,
yang kamu hendak dustakan?
[Al Quran, 55 : 16]

Haiti dan Gemencheh. Sebelum terlupa, Gemencheh di Negeri Sembilan, bukan di Kelantan. Terima kasih kepada sahabat yang memberi teguran. Boleh jadi malu seribu tahun mengenangkan. Tetapi, tidak mengapalah ini menjadi umpan. Untuk sebuah peringatan.

Hayati Haiti.

Tambah menarik, Haiti sebenarnya amat berkait rapat dengan Pirates of Carribean. Haiti di Kepulauan Carribean! Di mana? Mudah cerita, di tengah-tengah di antara Amerika Utara dan Amerika Selatan. Dan semua orang yang membaca dan memastikan telinga mereka mendengar berita, akan mengetahui, Haiti sedang mengalami malapetaka. Malapetaka yang bernama gempa. Inna Lillah Wainna Ilaihim Rajiun. Sungguh benar-benar hakikatnya kita. MilikNya belaka. Dan benar-benar sungguh. Kepada Tuhan mereka, Kita semua akan pulang.

Suatu ketika, pada awal selepas kejadian, dijangkakan 100,000 jiwa telah melayang. Dan jangkaan itu disahkan malah bertambah lagi angka 10,000 daripada yang dijangkakan. Ya, itulah angka jiwa terkorban. Angka yang si anak kecil tadika merasa begitu gah mengira kerana nombornya besar. Teruja, dapat menghitung ribuan angka.

Dan sungguh, angka buruk ini belum mengambil kira, betapa ngerinya bumi Haiti akan hantu-hantu samseng yang telah berjaya meloloskan diri daripada sel-sel, pasca gempa. Mereka seakan-akan berpesta. Menggunjangi setiap manusia yang masih hidup. Berkuasa laksana takhta mereka punya. Tanpa perlu ke medan pilihan raya. Mungkin begitulah haru-biru, tahap yang paling haru. Apabila manusia menganggap undang-undang seperti udang yang boleh diganyang. Sesuka hati.

Moga Allah swt, Tuhan yang punya seinfiniti bijaksana, bisa memberikan kita petunjuk. Petunjuk berupa panduan. Agar setiap insan yang asalnya dicipta Tuhan untuk beribadah, menjadi khalifah dan hambanya yang segah ini akan benar-benar merasa, benar-benar hati tersentap, bahawa sungguh, masa bukan kita tentukan. Ia tergantung pada kehendak takdir. Takdir itu mampir dari Tuhan Yang Maha Adil.

Selidiki Gemencheh.

Adapula Gemencheh menyaksikan lebih daripada sebuah takdir menyayat hati. Merobek sukma. InsyaAllah yang terkorban moga-moga husnul khatimah. Husnu itu baik. The goodness bahasa rakyat Ratu Elizabeth Alexandra Mary. Al-khatimah itu pula penutupan. Pengakhiran. Sekali lagi, rakyat Ratu Elizabeth Alexandra Mary menamakan sebagai The End. Orang Melayu menyambung kedua-dua perkataan ini dan menamakannya sebagai Husnul Khatimah. The goodness of the end. Begitulah sepintas kisah idofah dan mudof ilaih dalam Bahasa Al-Quran. Terhenti, tiada diketahui terjemahan tepat dalam tinta kalam bangsa.

Gemencheh. Menyaksikan empat orang terkorban. Secara tuntas, 3 warga emas, seorang anak muda menjadi taruhan. Saya tidak mahu ulas panjang. Kerna saya tiada punya data yang dianalisis penuh dikaji panjang. Saya mendengar ada sedikit sebanyak kontroversi di sana-sini. Tetapi, meskipun mungkin kontroversi itu jika benar-benar berlaku suatu perkara yang sebenarnya sangat besar, tetapi tulisan ini melencong ke sudut yang lain. Takziah amat-amat kepada keluarga mangsa. Moga Allah swt mencucuri rahmat ke atas roh-roh mereka semua. Sekali lagi. Inna Lillah Wainna Ilaihim Rajiun.

Kita hayati Haiti. Kita selidiki Gemencheh. Kedua-dua kita lafazkan. Inna Lillah Wainna Ilaihim Rajiun. Itulah mungkin antara persamaan yang boleh digambarkan. Itulah, makhluk Tuhan bernama kematian.

Kematian seperti yang dinukilkan. Ada dua. Mati baik itu Husnul Khatimah. Mati buruk itu Su’ul Khatimah.

Jika merenung Husnul Khatimah pada kedua-dua cerita ini mungkin tiada apa sangat yang boleh kita dapat. Alhamdulillah, jika mangsa-mangsa Haiti dan arwah-arwah Gemencheh mati dalam Husnul Khatimah. Moga kita semua mendapatkan pengakhiran itu.

Adapun jika kita merenung Su’ul Khatimah, andai itu merupakan pengakhiran kepada mangsa-mangsa ini, [nauzubillah, moga Allah swt mengampuni kita semua] – sungguh ada pengajaran besar.

Pengajarannya ialah dalam banyak-banyak bala’ buruk Allah swt nak beri, Dia takdirkan di Haiti –bukan di Malaysia ataupun di Melbourne. Dalam banyak-banyak yang ditakdirNya terbunuh, kita yang membaca, ditakdirkan tidak turut serta. Sebaliknya dengan tidak menjadikan kita mangsa Haiti ataupun Gemencheh, itulah dinamakan peluang. Peluang itu bertaubat. Peluang untuk menginsafi hakikat. Kita hanyalah manusia lemah yang tiada langsung kudrat. Untuk menentukan diri di mana selepas hatta satu saat.

Orang yang beringat-ingat tentang ini adalah orang yang mendapat nikmat. Betapa mati itu sememangnya amat dekat. Boleh jadi satu saat. Boleh jadi berdekad-dekad. Moga setiap usia kita dilimpahi nikmat yang berkat.

Nikmat ini dinukilkan ulama’ adanya pula dua. Satu, Nikmatul Ijaadah. Dua, Nikmatul Imjahar.

Nikmatul Ijaadah dihurai sebagai nikmat menwujud, mengada dan mencipta kita. Allah swt yang mewujud, mengada dan mencipta kita. Bukan kedua ibu bapa. Kalau kedua ibu bapa itu pencipta, sudah pasti mereka mampu memilih jantina, comel cantik kacaknya anak mereka malah saiz besar mana mampu mereka tentukan. Itu kalau mereka pencipta. Tetapi hakikatnya tidak, betapa ramai yang mahu anak, masih tidak punya anak. Berapa ramai yang tidak mahu anak, beranak. Jelas, yang mencipta kita bukan ibu bapa. Tetapi Pencipta yang lebih berkuasa. Pencipta ini kita kenal sebagai Tuhan. Tuhan yang hanya satu bernama Allah swt.

Mengapa ini dipanggil nikmat? Mengapa orang yang mengenali bahawa dia itu dicipta oleh Pencipta yang bernama Allah swt yang Maha Kaya itu mendapat nikmat? Hujjatul Islam Al-Imam Al-Ghazali Rahimallahutaala ada menukilkan. Nukilan berbentuk perumpamaan. Ada tokok tambah bagi menjadikan perumpamaan segah difahami lebih mudah.

Seorang kaya membeli seekor anjing. Orang kaya yang sama menggaji seorang orang gaji. Anjing diberikan kepada orang gaji untuk dijaga dengan rapi. Diberikan orang gaji akan anjing itu makan. Diberikannya anjing itu minum. Tidur ditemankan, main dilayan. Begitulah sehari-hari hinggalah anjing itu tidak mengenali selain orang gaji itu sendiri. Begitu sayang kepada orang gaji, hatta orang kaya datang hampir disalak dijerit seakan pencuri mari. Dihambat, dikejar, menggetap giginya, menganggap orang kaya salah seorang musuhnya. Sehinggalah orang gaji itu mati. Ataupun orang gaji itu diberhentikan kerja. Anjing itu terus meracau kacau mengenangkan dirinya sudah hilang tempat bergantung. Siapa lagi akan memberikanku makan. Siapa lagi akan membelaiku minum. Siapa lagi akan tidur dan main bersama.

Kelakarnya. Sungguh menggelikan hati! Sedangkan sang anjing masih punya tuan. Bisa sahaja tuannya menggaji orang gaji yang lain. Yang lebih pandai membelai dan melayan. Bisa sahaja tuaannya memberikan makanan dan minumam yang lebih enak dan sedap. Tetapi malang. Amatlah sayang. Anjing itu yang belum sempat mengetahui hakikat siapa tuannya yang sebenar, mati. Mati merana mengenangkan orang gaji yang mati hatta sebelum dia dikurniakan orang gaji baru.

Betapa sempitnya dunia anjing ini. Dan kesempitan itu membawa kepada pengakhirannya yang sesak. Begitulah sempitnya manusia yang tidak mengenali siapa sebenarnya tempat bergantung mereka. As-somad mereka [Al-Ikhlas ayat dua]. Kerna itu, apabila ditimpa musibah, mereka cepat kalah. Menulis surat kononnya wasiat. Zupppp dari tempat tinggi mereka lompat. Akhirnya, dengan cepat, menjadi mayat.

Sama juga, apabila dilimpahi harta, mereka lupa bahagian orang miskin. Menjadilah mereka kikir. Hingga ahli keluarga sendiripun diusir. Takut-takut harta melimpah akan dirampas. Hinggalah pada suatu saat mereka sedar. Jika mereka mampu kembali ke masa silam, pasti keluarga tercinta yang yang mereka sayang dan yang menyayangi mereka akan menjadi pilihan. Bukan harta berlimpahan.

Tetapi andai manusia mengenali siapa Tuhannya. Dia akan sedar pencipta itu telah berbudi kepadanya. Lantas, dia akan sayang. Dia akan cinta. Dia akan kasih. Kepada Tuhannya sebagaimana anjing tadi yang sanggup mati mengenangkan orang gajinya. Mungkin ini penjelasan mudah mengapa orang sanggup mati di jalan Allah. Dan mengapa Allah swt sanggup meletakkan mereka di darjat tertinggi kerna mati di jalanNya. Kerna mereka mengenali siapa tuannya.

Nah, kalau kita menjadi tuan sekalipun, sudah pasti kita sayang benar pada jagaan kita, andai jagaan juga menyayangi malah sanggup mati untuk kita. Ini rasa sayang manusia. Rasa sayang Allah swt pastinya lebih dan lebih lagi.

Menjadi berbudi inilah diringkaskan dalam pepatah Arab,

Al-insanu ‘Abidul Ehsan.

Al-insanu itu insan. ‘Abidul Ehsan itu hamba kepada budi. Man is the servant of kindness, the servant of deeds. Mungkin inilah dimaksudkan dengan hamba Tuhan. Hamba yang mengenali Tuhan yang telah berbudi kepadanya, maka dia wajib senantiasa menjadi hamba kepada Tuhannya kerna dia manusia yang menjadi hamba kepada budi.

Nikmatul Imjahar pula adalah nikmat mengenali betapa diri manusia diawas. Allah swt itu mengawasi dan memantau manusia sampai ke padang mahsyar. Ini nikmat yang amat besar hakikatnya. Selepas dicipta, kita tidak dibuang begitu sahaja.

Berbeza lagaknya dengan manusia, mencipta teknologi canggih berganda, selepas dijual dikaut untungnya, segala keburukan dari teknologi dibiar sahaja. Tidak dipantau. Tidak dikawal selia. Ada juga yang membina rumah. Dibiar kosong tidak berpenghuni. Sungguh manusia tidak mampu awasi. Tidak mampu memantau. Sebab itu pelik, bila manusia masih sanggup mengaku sebagai Tuhan. Sungguh, tidak perlu menjadi seorang Fir’aun laknatullah untuk sampai ke tahap itu. Astaghfirullah. Ampunkan dosa-dosa kami. Waiyazubillah. Dan perlindungan hanya dari Allah swt.

Nikmat dipantau boleh menyebabkan diri dipukau – dengan kasih sayang Allah swt. Sedar, kita bukan berseorangan tetapi bertiga. Ada raqib, ada atibnya. Ada pengawas kanan mencatat kebaikan. Ada penyelia kiri mencoret kejahatan. Semoga Allah swt menukarkan kejahatan dengan kebaikan. Semoga kebaikan diterima sebagai amalan. Semoga amalan memudahkan kita mendapat rahmat Tuhan. Dan sungguh, tanpa rahmat, bau syurga sekelumit pun tiada siapa mampu hidu dengan nikmat.

Moga Allah swt menetapkan hati aku, hati kita semua pada jalan mengingati mati yang kian menghampiri. Moga Allah swt melembutkan hati setiap dari kita menginsafi hakikat kedua-dua nikmat ini dan mengamalkan untuk hidup yang cuma sekali.

Moga kita tidak merintih di hari kemudian dengan lafaz, “Andai Ku Tahu…”

Astaghfirullah~

Rujukan :

Al-Quran [ 112 : 2, 50 : 18, 2 : 30, 51 : 56, 70 : 24-25 ] e.g. [ Nombor surah : Nombor ayat ]

http://www.utusan.com.my/utusan/info.aspy=2010&dt=0124&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_01.htm

http://minda-kembara.com/v2008/?p=2219

http://minda-kembara.com/v2008/?p=2123

Buku : “Telaga Budi” dari Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat pada muka surat 107-109 susunan Annual Bakri Haron terbitan Anbakri Publika Sdn Bhd

*Nikmat di sini merujuk kepada ni'mat yang bermaksud anugerah Allah swt kepada hambaNya. Bukan merujuk kepada nikmah yang mana ia adalah berlawanan dengan ni'mat dalam Bahasa Arab. Wallahu'alam.

Harap maklum!

ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more