Sesungguhnya ruh orang mukmin itu seperti burung (atau berada di dalam burung - bermakna tiadalah kelihatan ruh manusia berterbangan), yang menikmati hidangan (dan berterbangan bebas) di pepohon Syurga sehinggalah dikembalikannya oleh Allah ke jasadnya di hari kebangkitannya (Hadis Sohih)
Saturday, April 26, 2008
Tulisan Yang Bertulis
Thursday, April 24, 2008
Teori Anggapan Ekonomi
Teori "Circular Of Income" dan "Teori Ekonomi"
Circular Of Income atau Aliran Pendapatan dalam ekonomi menyatakan:
Perkara yang sama berlaku dalam "The Law of Demand".
Anda tidak perlu memerah otak memikirkan sama ada betul atau tidak teori ini dalam kehidupan. Cukup dengan memerhatikan perihal yang sama antara kedua-dua teori berkenaan. Teori berkenaan terhasil berkat satu entiti yang menutup mulut sang pengkritik. Entiti berkenaan tidak lain tidak bukan ialah anggapan. Dalam bahasa Mr Conquest, Assumption.
Memang dalam Economics, banyak assumption atau anggapan hingga Mr Deedat KYUEM, Saudara Aqtar mengabortasi (gugur la!) subjek ekonomi ketika mengambilnya di KYUEM suatu masa dahulu. Saudara Aqtar berpendapat,
(Obviously, aku suke exaggerate apa yang Aqtar cakap..haha!)
Dalam satu segi aku setuju. Tetapi alhamdulillah aku sudah nampak hikmah dalam konsep 'assumption'. Percaya atau tidak 'assumption' ini adalah suatu hikmah penyelesai masalah.
Contoh, dalam masalah dakwah yang diutarakan oleh Ustaz Hasrizal baru-baru ini, sedar atau tidak sebenarnya Ustaz Hasrizal menggunakan pendekatan teori ekonomi dalam menyelesaikan masalah.
Dalam soalan yang dikeluarkan oleh budak perempuan berkenaan yang berkata;
I don’t want to wear scarf."
Ustaz Hasrizal bagi pendapat aku telah membuat menyelesaikan masalah dengan membuat anggapan terlebih dahulu.
Lihat kenyataan beliau.
Katakan teori untuk menjawab soalan berkenaan ialah dengan "mengeluarkan ayat Al-Quran, Hadis dan logik; masalah berkenaan dapat diselesaikan; dengan menganggap bahawa keimanan terhadap Tuhan sudah wujud."
"By justifying the arguments from Quranic and prophetic sources plus logical thinking will eventually solve the problem assuming the faith in taking Allah swt as the Truly One to be worshipped remains intact."
Ustaz Hasrizal pergi kepada pokok kerana menganggap selagi mana masalah atau anggapan yang belum selesai selagi itu teori di atas tidak boleh dipraktikkan. Jadi anggapan berkenaan keimanan harus diselesaikan terlebih dahulu barulah teori di atas berjaya dilaksanakan.
Sama konsep dengan teori dalam ekonomi, andaikata berlakunya perfect pattern in economic field, maka barulah teori di atas terjustifikasi.
Andaikata semua faktor berjaya diimbangkan maka terjustifikasilah Law of Demand.
Lihat pula kisah Hasan al-Banna dalam artikel Ustaz Hasrizal yang sama, proses yang serupa berlaku. Katakan teorinya;
"Solat tarawikh boleh dilaksanakan dengan sebaiknya tanpa pergaduhan berkenaan hal-hal furu' selagi mana ilmu berkenaan dalil-dalilnya mencukupi dengan menganggap umat Islam mempunyai adab dan pemikiran yang konsisten dan jelas"
Sama. Anggapan tentang perpaduan perlu mantap. Maka, itulah punca yang perlu ditangani dalam memastikan teori yang tampak benar benar-benar terjustifikasi dengan jayanya.
Mungkin kita boleh aplikasikannya.
Teori menyatakan; "Semakin banyak belajar, semakin tinggi kebarangkalian untuk mendapat A dengan menganggap teknik belajar adalah efisien dan berkesan"
Jadi andaikata teori kita di atas salah dalam perlaksanaan, mungkin kita perlu lihat pada anggapan atau assumption yang kita buat; teknik belajar adalah efisien dan berkesan.
Maka, kesimpulannya, selesaikanlah teknik belajar itu, maka barulah teori semakin banyak belaajr, semakin tinggi peluang dapat A akan lahir dengan jelas di depan mata kepala kita.
Good Luck! Selamat Mencuba!
Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan". (AL-Kahfi:109)
Wednesday, April 23, 2008
ABC! Alhamdulillah!
B for Mathemathics (SubhanaAllah!)
C for Accounting (Alhamdulillah!)
Comelnya gigi tidak berkarat,
Sedari hikmah berlimpah ruah,
Dihinakan diri bersujud syukur mengharap rahmat!
"……………………….Dan sesiapa yang bersyukur, maka sesungguhnya faedahnya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, (tetapi) sesiapa yang kufur ( tidak bersyukur)(maka tidaklah menjadi hal kepada Allah) kerana sesungguhnya
(Surah Luqman : 12)
Ayat ini menjelaskan kepada kita bahawa seorang hamba yang mendapat nikmat atau terhindar daripada suatu kecelakaan atau dengan erti kata lain ianya boleh dianggap sebagai kesan nikmat.
Ertinya :
"Dari Abu Bakrah r.a.Bahawasanya Nabi s.a.w. apabila telah datang kepadanya suatu urusan yang menyenangkan atau beliau gembira kerana sesuatu, beliau sujud ke tanah sebagai berterima kasih kepada Allah SWT."
( Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tirmizi)
Abdurrahman bin 'Auf menceritakan bahawa suatu ketika beliau melihat Nabi SAW mengadap kiblat iaitu bersujud dengan sujud yang panjang sehingga kata Abdurrahman bin 'Auf : "Aku menyangka bahawa Allah telah mencabut nyawa baginda ketika itu. Lalu aku mendekati baginda dan duduk disisi baginda. Maka baginda mengangkat kepalanya dan berkata: Siapa ini? Abdurrahman, jawabku. Baginda bertanya lagi: Apa kamu buat di sini? Aku menjawab: Wahai utusan Allah tuan telah bersujud dengan suatu sujud yang mengkhawatirkan aku kalau-kalau Allah telah mencabut nyawa tuan di dalam sujud tersebut, maka baginda berkata: Sesungguhnya Jibril 'alaihissalam tadi dating kepadaku dan menggembirakan aku, katanya:
Sebagaimana hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tirmizi:
Ertinya :"Diriwayatkan oleh Ahmad dari hadis Abdurrahman Ibn "Auf (ra) bahawasanya Jibril berkata kepada Nabi SAW : Allah Taala berfirman : Sesiapa yang bersalawat ke atas kamu, aku (Allah Taala) akan berselawat ke atasnya dan sesiapa memberikan salam kepada kamu, Aku ( Allah Taala) akan memberikan salam kepadanya."
Secara umumnya sujud syukur itu dilakukan apabila seorang hamba itu mendapat nikmat atau terhindar dari suatu bencana atau mendapatkan kembali sesuatu yang telah hilang atau selamat dari merbahaya.
3) SYARAT-SYARAT SUJUD SYUKUR
Menurut mazhab Syafi'e dan Hanbali disyaratkan sepertimana hendak melakukan solat iaitu thaharah, suci daripada hadas kecil ataupun besar, mengadap kiblat dan menutup aurat.
4) KAIFIAT SUJUD SYUKUR
Cara pelaksanaanya adalah sebagai berikut:
1) Mengadap kiblat
2) Bertakbir kemudian sujud sekali dengan membaca doa sepertimana doa sujud di dalam solat.
3) Bertakbir sekali lagi untuk bangkit daripada sujud, kemudian salam tanpa membaca doa tasyahud.(untuk salam boleh dilakukan sekali)
5) HUKUM SUJUD SYUKUR DI DALAM SOLAT
Menurut mazhab Syafi'e dan Hanbali bahawa sujud syukur tidak dibenarkan dilakukan di dalm solat kerana ianya termasuk dalam kategori sujud di luar solat. Apabila dikerjakan maka solatnya dianggap batal kecuali dalam keadaan jahil atau lupa.
6) HUKUM SUJUD SYUKUR PADA WAKTU YANG DILARANG MENGERJAKAN SOLAT
7) RUKUN SUJUD SYUKUR
1) Berniat untuk sujud syukur
2) Membaca takbiratul ihram ketika hendak sujud
3) Satu kali sujud
4) Memberi salam sesudah sujud
8) PENUTUP
Mudah-mudahan akan dapat sama-sama laksanakan sujud syukur ini dalam kehidupan kita seharian sebagai salah satu lambing ketaatan dan kesyukuran kita kepada Allah SWT, pemberi rezeki.
Demikianlah sedikit sebanyak penerangan daripada Jabatan Mufti Selangor. Moga bermanfaat. Semoga Allah swt melimpah barakah dalam hidupku dan sahabat. Moga tiada istidraj dan diselamatkan daripada fitnah kejayaan mahupun kegagalan. Astaghfirullahhalazim!
Dan (orang-orang yang tidak bersifat demikian) apabila mereka dirempuh serta diliputi oleh ombak yang besar seperti kelompok-kelompok awan menyerkup, pada saat itu mereka semua berdoa kepada Allah dengan mengikhlaskan kepercayaan mereka kepadaNya semata-mata. Kemudian bila sahaja Allah menyelamatkan mereka ke darat maka sebahagian sahaja di antara mereka yang bersikap adil (lalu bersyukur kepada Allah serta mengesakanNya). Dan sememangnya tiada yang mengingkari bukti-bukti kemurahan Kami melainkan tiap-tiap orang yang bersifat pemungkir janji, lagi amat tidak mengenang budi. (Luqman:32)
Monday, April 21, 2008
Tsunami Keputusan
Ekonomi : Belum dapat keseluruhan tetapi paling tinggi yang boleh dapat ialah C.
ROAD MAP TO STRAIGHT As
1.Tawaduk dalam berilmu
2.Sabar dalam mengejarnya
3.Konsisten dalam menelaah
4.Kurangkan tidur
5.Membuang terus sindrom 'puas hati' dan 'cukup la tue'
6.Memutuskan hubungan dengan layanan nafsu serakah
7.Mengurangkan aktiviti blogging kepada paling maksimum satu minggu dua posts dan minimum tiada langsung.
Courtesy: Basics_Of_Islam
http://groups.yahoo.com/group/Basics_Of_Islam/
Shakwah (complaining) is contradictory to Sabr (patience). Allah alone can protect you from harm and ease your difficulties. Sabr is obligatory!
If the affliction befalls due to sinful actions, such as illnesses caused by drinking alcohol and using drugs etc, then the affliction is a punishment from Allah. Hasten to avoid all sinful acts and turn towards Allah in repentance and ask his forgiveness. Otherwise, know that the punishments of the Hereafter are far more severe and unbearable.
If the affliction is neither connected to neither a good deed nor a sin, such as other kinds of disease and sickness, losing a child, or failing in business, then you should evaluate your actions. If you are involved in some kind of disobedience to Allah then the affliction is a punishment for you and a reminder to leave your evil deeds. Otherwise, Allah has caused this affliction to test your patience.
(Saheeh Muslim, No. 6738)
THE 4 LEVELS OF PEOPLE WHO ARE AFFLICTED:
The First Level:
Being angry, and this is in various ways: and anger is of two types.
The first type of anger is that which is directed toward his Lord. So he becomes angry at what Allah has decreed for him, and this is Haraam (forbidden).And it is possible that this could lead to kufr.
The second type of anger is expressed by the tongue like making du’aa for destruction or ruin and what is similar to that, and this is Haraam.
The third type of anger is expressed by the limbs like slapping the cheeks, ripping clothing, pulling out hair, and similar to that, and all of this is Haraam and in contradiction to patience which is Waajib.
The Second Level:
Being patient, just as in the saying: Patience is like its name - bitter in taste, yet its outcomes are sweeter than honey. The person at this level feels the affliction to weighs very heavy upon him, yet he bears it although he dislikes that it happened. Rather, his Eemaan bears it and restrains him from being angry. So the time of affliction and the time of no affliction is not the same to him, and this (level) is Waajib, because Allah commanded the people to be patient, saying:
Being pleased with the affliction in that the person is pleased with the affliction and whether it happened or not, it is the same to him so he it is not difficult upon him. He does not bear it as if it is something weighing heavy on him, and this (level) is Mustahabb (preferred) and it is not Waajib according to the most correct opinion.
The difference between this level and the one before it is apparent because the affliction happening or not happening is the same due to the pleasure of the one on this level.As for the level before it, the affliction is hard upon him, yet he remains patient over it.
The Fourth Level:
Thankfulness and being grateful and this is the highest level. This is that the person thanks Allah for the affliction which has struck him in that he knows that this affliction is expiation for his sins and perhaps a cause for an increase in his good deeds.
Supplication (Dua): O Allah, make us from those who have patience upon hardships and those who are thankful upon Your blessings.
Ameen!
Notes from me: (from the blogger)
Allah Subhanawataala says in the Quran:
O Allah! Controller of the hearts, direct our hearts to Your obedience…ameen
Mohon redhaMu ya Allah swt! Dan dipermudah!
Doakan aku rakan-rakan ! =)
Sunday, April 20, 2008
Mari Tiru Fawwaz ?!
"Kenapa air hujan tak boleh?"
"Air hujan kotor!"
"Apa beza air masak dengan air paip?"
Dia berfikir lagi.
Saya masih ingat ketika kecil sekitar umur 7 tahun; saya merasa ajaib melihatkan orang dewasa membaca Al-Quran dengan begitu laju. Saya rasa takjub menyaksikan mereka mampu membaca artikel surat khabar tanpa perlu mengeja. Bilakah proses itu bermula? Di manakah mulanya kuasa Allah swt didetikkan? Masih jelas, dek mahu menghambat kepantasan orang dewasa membaca buku, saya terus memulakan dengan membaca komik Doraemon. Sekadar permulaan bagi menguasai bahasa yang mudah. Itu sekitar 13 tahun yang lampau. Saya masih teringat. Kuasa Allah swt lagi!
KETULENAN EKSPRESI MINDA SI KECIL
Kanak-kanak mudah untuk menerima tetapi kurang menganalisis sebaliknya memaksimumkan ekspresi emosi dan pengetahuan mereka dengan lebih bebas. Sebaliknya insan yang semakin dewasa cenderung untuk takut menyatakan suara hati nurani kepada khalayak.
Mengapa?
Kerana kelihatan pada hemat si dewasa, begitu banyak kepentingan perlu diutamakan. Sayang, kepentingan duniawi dalam kebanyakan hal.
Seorang akauntan perlu berfikir adakah mereka akan dibuang kerja atau tidak sebelum mereka menegakkan kebenaran tentang penyelewengan kewangan kepada syarikat terbabit. Malah, seorang pembantu rumah turut berfikir sama ada mereka akan dicerca ataupun tidak sebelum memberitahu 'boss' mereka tentang perihal kelakuan sumbang 'anak boss' di hadapan mata.
Pendek kata, orang dewasa beribu kepentingan (cenderung ke arah duniawi) hingga kebebasan meluahkan apa yang tersimpan di buku hati; secara tidak sedar rupanya tersekat. Ironinya, kanak-kanak seperti Fawwaz tiada kepentingan (melainkan kepentingan fitrah yang dia sendiri pun tidak sedar terpaculnya pendirian berkenaan dalam dirinya) dan ternyata lebih bebas meluahkan apa yang ada di kalbu kerdil mereka. Kerana itu ada kata-kata berkata :
Nyanyukkah orang dewasa yang meluahkan hati nurani mereka? Nyanyukkah seorang rakan menegur rakan yang makan seDining Hall, solat seMusolla dan berhimpun seGreat Hall atas perbuatan sumbang mereka meskipun itulah yang selama ini terpendam dalam hati yang membenci dosa? Nyanyukkah mereka yang meluahkan perasaan ikhlas di hati terhadap kezaliman sesuatu pihak dengan tidak berpihak memberi undi kepada si penzalim tadi?
Dan (hendaklah diingat bahawa) sesiapa yang Kami panjangkan umurnya, Kami balikkan kembali kejadiannya (kepada keadaan serba lemah; hakikat ini memang jelas) maka mengapa mereka tidak mahu memikirkannya?
Kerana itulah saya rasa, dari satu segi, kita perlu kembali kepada kepentingan fitrah persis si Fawwaz dengan akal rasional dan matang (tidak seperti si Fawwaz yang kurang menganalisis dek kurangnya pengalaman dan pengetahuan) sebelum Allah swt mengembalikan kita ke kenyanyukan dengan penuh kehinaan. Nauzubillah!
Persoalannya, apakah kepentingan fitrah itu?
Jawapannya, kembali kepada yang menciptakan Fitrah. =)