بسم الله الرحمن الرحيم
[224]
Dan Ahli-ahli syair itu, diturut oleh golongan yang sesat - tidak berketentuan hala.
[225]
Tidakkah engkau melihat bahawa mereka merayau-rayau dengan tidak berketentuan hala dalam tiap-tiap lembah (khayal dan angan-angan kosong)?
[226]
Dan bahawa mereka memperkatakan apa yang mereka tidak melakukannya?
[227]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh (dari kalangan penyair-penyair itu), dan mereka pula mengingati Allah banyak-banyak, serta mereka membela diri sesudah mereka dianiaya. Dan (ingatlah), orang-orang yang melakukan sebarang kezaliman, akan mengetahui kelak, ke tempat mana, mereka akan kembali.
3) Walau jauh di negeri satu :
Dan Ahli-ahli syair itu, diturut oleh golongan yang sesat - tidak berketentuan hala.
[225]
Tidakkah engkau melihat bahawa mereka merayau-rayau dengan tidak berketentuan hala dalam tiap-tiap lembah (khayal dan angan-angan kosong)?
[226]
Dan bahawa mereka memperkatakan apa yang mereka tidak melakukannya?
[227]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh (dari kalangan penyair-penyair itu), dan mereka pula mengingati Allah banyak-banyak, serta mereka membela diri sesudah mereka dianiaya. Dan (ingatlah), orang-orang yang melakukan sebarang kezaliman, akan mengetahui kelak, ke tempat mana, mereka akan kembali.
Petikan : Asy-Syu'araa', 26 : 224-227
Pucuk pauh?
Adapun daun tiadalah getah,
Meredah malam burung bersahut,
Adapun pantun perlu dibedah,
Digali dalam muncullah maksud.
Meredah malam burung bersahut,
Adapun pantun perlu dibedah,
Digali dalam muncullah maksud.
Anakanda Za'im,
Kita buat satu analisis:
Pucuk pauh delima batu,
Air sembilan di tapak tangan,
Walau jauh di negeri satu,
Hilang di mata di hati jangan.
Lihat pembayangnya, mulakan dengan baris pertama.
1) Pucuk pauh delima batu :
Terima kasih diucapkan kepada Za'im yang sudi membalas dengan satu balasan yang tepu ilmu, tepu saksama, tepu jua kebijaksanaannya.
Bukan apa, pertelagahan wacana tersebut ialah pada maknanya. Adapun rasanya, penghuraian pantun ini dapatlah dijadikan bahan berdakwah juga satu bukti kukuh betapa bijaksananya nenek moyang kita!
Cikgu di awalnya memilih yang kedua, kemungkinan besar atas alasan yang sama. Kebanyakkan sahifah yang dirujuk mengarah kepada yang itu jua.
Tetapi lihat penghuraian mantap yang dikemukakan terhadap pantun pertama, cikgu menjadi orang yang terus percaya dan mahu meyakini pantun pertama itulah yang harus diselami maknanya.
Kita buat satu analisis:
Pucuk pauh delima batu,
Air sembilan di tapak tangan,
Walau jauh di negeri satu,
Hilang di mata di hati jangan.
Lihat pembayangnya, mulakan dengan baris pertama.
1) Pucuk pauh delima batu :
Pucuk Pauh dan Delima Batu seringkali digunakan orang dahulu untuk memandikan jenazah.
2) Air Sembilan di tapak tangan :
2) Air Sembilan di tapak tangan :
Terdapat sembilan jenis air yang digunakan untuk memandikan jenazah. Cikgu tidak ingat jenis-jenisnya, tetapi seperti air barus dan sebagainya yang ditadah di atas tapak tangan yang akan akhirnya kering dek tiris di celah-celah jemari manusia.
3) Walau jauh di negeri satu :
Apalah lagi negeri yang satu?
Dikatakan Negeri Satu yang cuba dimaksudkan ini ialah alam barzakh.
4) Hilang di mata di hati jangan :
4) Hilang di mata di hati jangan :
Begitulah kehendak hati.
Manalah mahu kita ini dilupai orang yang masih hidup.
Untuk menitip doa kita yang di sana nanti.
Ah, begitulah sedikit sebanyak yang dapat dikongsikan. Boleh dijadikan bekal dakwah juga sama-sam kita di medan ini. Bukan memandai, tetapi perkongsian fikrah sebegini bisa sahaja jadi miftah keunggulan.
Ah, begitulah sedikit sebanyak yang dapat dikongsikan. Boleh dijadikan bekal dakwah juga sama-sam kita di medan ini. Bukan memandai, tetapi perkongsian fikrah sebegini bisa sahaja jadi miftah keunggulan.
Akan datang : Syarah kepada pantun di bawah, insyaAllah! (=
No comments:
Post a Comment