Wednesday, March 24, 2010

Pantun Pemimpin : Jom Gali [2]

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam.

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya"

(Al-Baqarah:30)

Adapun bahulu, kuih Melayu,
Tiada dipanggang, dibakar mudah,
Adapun dahulu, pendapat guru,
Adapun sekarang, murid menambah.

Menyoroti post bertajuk Pantun Pemimpin : Jom Gali [KLIK] maka sepertimana dijanjikan, alhamdulillah, saya kongsikan pendapat saya berkenaan pantun :

Jika memilih tempat mandi,
Pertama teluk kedua pantai,
Jika memilih pemimpin negeri,
Pertama elok kedua pandai!


MOGA BERMANFAAT! (^^)


























Jika memilih tempat mandi :


Tempat mandi tempat untuk menyucikan diri. Daripada kotoran luar berdaki. Agar mudah untuk proses menyucikan kotoran dalam dalam dibuat menerusi ibadat. Bukankah hanya dengan mandi wajib katakan selepas bersenggama, barulah solat tahajud dua berjemaah boleh dikelek sah? Begitulah pentingnya tempat mandi dipilih jernih - dari segala bahaya yang menempel.
Pertama teluk kedua pantai :

Adapun dalam pantun di atas disyarahkan akan pilihlah teluk yang berlekuk berbanding pantai terbuka kerana sudah mahsyur seantero zaman - zaman puntung berasap hinggalah ke zaman orang berkapal wap - bahawasanya hanyalah teluk lebih baik dipilih menjadi tempat mandi berbanding pantai. Bukanlah pilihan pantai tidak pandai sebaliknya jika dibanding-banding, tempat lekuk punya benteng semula jadi yang bisa menangkis serangan taufan dan bandai. Malah, teluk kadangkala lebih landai berbanding pantai. Maka, elok bersantai di lantai teluk berbanding pantai walaupun ianya landai.

Jika memilih pemimpin negeri,
Pertama elok kedua pandai!

Maka, seumpama pentingnya memilih tempat mandi antara pilihan teluk dan pantai - yang akan menentukan sejauhmana sempurnanya akan proses bersihnya kotoran luaran berbanding dalaman - maka seperti itu jualah halnya memilih pemimpin negeri.

Ajaib! Pantun sebegini klasik sudah menunjukkan bau-bau demokrasi. Atau adakah sudah ada Melayu kasyaf yang sudah dikhabarkan perihal masa hadapan? Bahawa Melayu beraja dahulukala yang hanya menurut kata raja kadangkala sampai ke tahap membabi buta itu akan bisa memilih pemerintah negara mereka sendiri? Wallahu'alam

Makanya, pilihlah yang elok berbanding pandai. Kerana elok itu sendinya akhlak bertiangkan syariat menebalnya amat. Berbanding pandai yang selalunya bisa sahaja memandai-mandai.

Subhanallah, Maha Suci Allah! (^^)

ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more

1 comment:

PaksuAmir said...

Dulu bapak zaim kadang berpantun, sekarang mensyarah pantun pula ya. Boleh buat buku.

Orang dulu nampak sahaja lekeh, tapi banyak budinya dalam berbahasa.