Monday, January 5, 2009

Manusia Fitrah Suka Besar : Palestin Di Hati

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam.

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً
"Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun."
-Al-Ahzaab (33:23)


Islami Ya Quds - Shoutul Harokah

Sifat manusia memang begitu. Apabila dia berasa takut, jiwanya juga selalunya pengecut. Tetapi manusia memang selalu berlagak, kononnya akulah yang paling berani. Meskipun dia takut dan jiwanya pengecut. Tetapi egonya senantiasa membatasi, imej dan rupa harus dilindungi. Maka, tika itulah manusia akan mulakan satu fiil (baca: reaksi menerusi tindakan). Manusia akan mengancam.

Ancaman!

Sebagai perisai hatinya yang takut. Sebagai melindungi jiwanya yang pengecut!

Dalam proses mengancam, dia tidak mahu ancaman yang kecil. Selagi mana besar ancamannya, jalan itu yang akan pilih. Jika mahu menakutkan musuhnya, antara pistol dan pisau; dia akan gunakan pistol kerana pistol lebih BESAR bahayanya. Jika mahu membunuh psikologi musuhnya, jika ingin menghempapkan musuhnya antara gunung dan bukit; dia akan gunakan gunung kerana gunung lebih BESAR daya musnahnya. Begitulah manusia. Menurut pemandangan singkat pemikiran cetek. Memang sukakan perkara besar-besar kerana baginya lagi besar nilai perkara itu, lagi besar imbalan yang diperoleh.

FITRAH

Itu fitrah yang tidak boleh diubah. Fitrah yang sama bagi seorang ulama’ yang takutkan Allah swt dambakan perkara besar yakni syurga. Fitrah yang sama juga bagi seorang musuh Allah swt. Dambakan kehancuran besar bagi pendokong agamaNya dan imbalan dunia besar bagi dirinya. Fitrah berkehendakkan dan melihat perkara besar suatu yang hebat. Cuma jalannya terlampau berbeza.

Seorang terus menderita untuk menyucikan diri di dunia sebelum terus berbahagia di akhirat balasan sewaktu penderitaan di dunia. Seorang lagi terus berbahagia bergelumang laknat murka diri di dunia sebelum terus menderita balasan ‘kebahagiaan’ di akhirat kelak!

Itu resmi makhluk. Fitrah yang diciptakan. Tetapi kepada Tuhan Yang Maha Menciptakan. Dia tidak perlukan resmi itu. Dia tidak perlukan makhluk. Justeru, tidak logik andai Dia perlukan resmi makhluk. Dia tiada kepentingan. Tetapi yang diciptakanNya itu yang mempunyai kepentingan. Orang yang berkepentingan itu lemah. Maka, makhluk berkepentingan itu juga resminya lemah. Sedangkan hanya Dia yang Maha Gagah.

Tidak pernah Dia mencari musuh. Ironinya, makhlukNya pula yang sering mahu menjadikanNya musuh. Nauzibillah, aku mohon perlindungan kita semua dari sifat dan sikap fatal itu. Tetapi, sunnatullahNya pasti terjadi. Hukum makhluk bila bermusuh, adalah balasan yang deritanya cukup perit.

BEZA

Tetapi di sini beza yang besar antara Dia dan kita. Dia tidak perlukan benda-benda besar untuk menakutkan; memberikan ancaman meskipun lebih daripada termampu tersangat-sangat untuk Dia timpakan benda-benda besar.

Dia tidak perlukan benda-benda besar. Cukuplah nyamuk sekadar utusan. Namrud tersungkur tersembab di bumi Tuhan. Cukuplah burung berterbangan menggigit bara api. Hancur bala’ tentera bergajah Abrahah terjelepok di sana-sini.

Dan sunnatullah ini berterusan. Tidakkah pernah kita berasa hairan?

Kamu lihatlah kebenaran. Kami tidak pernah punyai “tank-tank” besar untuk kami kenderai, tetapi lihatlah kami yang kerdil ini mampu musnahkan. Dengan izin Tuhan Yang Maha Memuliakan dan Maha Menghinakan! Dan sunnatullah ini akan berterusan. Berterusan. Kamu tidak akan selamanya gembira hatta di dunia pun. Lihatlah Ariel Sharon yang terkutuk ini. Tidak cukupkah Dia memperlihatkan dia sebagai pengajaran?!

Sharon has undergone a series of subsequent surgeries related to his comatose state. He has remained in a long-term care facility since 6 November 2006.[25] Medical experts indicate that his cognitive abilities have likely been destroyed by the stroke. He is in a persistent vegetative state with extremely low chances of recovery.

Petikan daripada : http://en.wikipedia.org/wiki/Ariel_sharon

Cukuplah bom-bom tangan kami hatta sedikit kuantiti kurang kualiti; kamu hei musuh-musuh Allah Yang Maha Gagah bertempiaran lari. Cukuplah kekuatan kami tak seramai kamu; tetapi sejak 60 tahun ini, kamu hei musuh-musuh Allah masih gagal! Gagal untuk membunuh generasi kami! Kerana janji Rasulullah saw itu pasti!

"Tidak akan hilang satu golongan dari umatku yang akan menegakkan kebenaran. Mereka tidak akan dapat dimudharatkan oleh orang-orang yang cuba menentang dan merendah-rendahkan mereka sehinggalah tiba pertolongan dari Allah SWT". Sahabat bertanya kepada Baginda SAW: " Siapakah mereka Wahai Rasulullah? Manusia dari umatku di Baitul Muqaddis dan pelindung-pelindung (mujahid-mujahid) di Baitul Muqaddis



Kami nampak derita. Tetapi hatta kami bahagia. Kami mati di depan mata, tapi mata kamu tidak mampu melihat kami sebenarnya hidup. Dari puncak tertinggi, kami melihat kamu semua, tertawa lantaran kebodohan dan kejelekan kamu wahai musuh Allah swt yang terang-terang lemah! Kami menantikan ramai lagi saudara kami bersama kami! Dari puncak nan tinggi! Kerana janjiNya itu pasti. Penderitaan yang besar di dunia kini terbalas pasti di syurga yang setia menanti!

Dan itu mereka, KITA?!

1. Plilihlah antara berdoa ataupun menghabiskan masa dengan berlagu-lagu cinta!

Sebagaimana yang tercatat dalam surah Ghaffir ayat ke-60, Allah s.w.t. memberi jaminan bahawa setiap doa hamba-Nya akan dimustajabkan oleh-Nya. Namun begitu, kita tidak seharusnya berasa gusar sekiranya doa kita tidak dimakbulkan oleh Allah s.w.t.. Ini kerana, menurut hadis yang diriwayatkan daripada Abi Hurairah, Rasulullah s.a.w. telah bersabda bahawa Allah s.w.t. menerima doa hamba-Nya melalui tiga cara iaitu

(1) Diperkenankan doanya ketika di dunia, dengan diberikan apa sahaja hajatnya,

(2) Doanya telah diperkenankan, tetapi hajatnya itu disimpan dan akan diberikan di akhirat kelak dan,

(3) Doanya telah diperkenankan, tetapi bukan dengan diberikan apa yang diminta, tetapi dengan cara diselamatkan dirinya dari bala bencana.

Seterusnya, selain menjadi senjata yang ampuh kepada umat Islam, doa merupakan jalinan yang hebat menghubungkan hamba dengan pencipta yang maha esa. Walau bagaimanapun, doa disarankan untuk diamalkan dengan penuh adab serta kaifiat untuk mendatangkan kesan yang optimum.

Petikan daripada :
http://www.eabookcentre.com.my/index.php?act=viewProd&productId=245



Ya Allah,Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami. Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka Ya Allah! Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka. Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka. Goncangkan pendirian mereka. Dan hantarkanlah anjing-anjing kamu kepada mereka. Wahai Tuhan yang gagah perkasa! Wahai Tuhan yang penuh raksasa! Wahai Tuhan yang bersifat murka! Ya Allah Ya Allah Ya Allah Ya Allah! Wahai Tuhan yang menurunkan kitab! Wahai Tuhan yang mengarakkan awan! Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab! Kalahkan mereka! Kalahkan mereka! Kalahkan mereka! Dan menangkan kami ke atas mereka.

Sumber :

http://temanpetunjuk.blogspot.com/2007/12/qunut-nazilah-kepentingan-kepada.html

atau sekurang-kurangnya setiap kali selepas solat fardhu~

Ya Allah swt, hancurkan tentera-tentera musuh Yahudi Zionis Israel Laknatullah!
Ya Allah swt, bantuilah tentera-tentera Islam di Palestin!
Saudara-saudari kami muslimin muslimat di Palestin!
Dan di seluruh dunia, setiap masa, setiap ketika!

2. Pilihlah antara keberkatan sedekah dunia akhirat atau duit membeli dvd drama jepun korea!

"Bandingan pemberian orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, sama seperti sebiji benih yang tumbuh mengeluarkan tujuh tangkai, setiap tangkai itu mengandungi 100 biji. Dan ingatlah, Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas ( rahmatNya ) lagi meliputi ilmu pengetahuanNya".
Al-Baqarah (2:261)

Klik Kelebihan Sadaqah :
http://www.sabah.org.my/mns/allPDF/TAZKIRAH%2013%20120805%20Kelebihan%20Sedekah.pdf



UNTUK AUSTRALIA :

http://www.humanappeal.org.au/resources/1/Emergency/gaza_donation_form.jpg


UNTUK INDONESIA :

http://coliq.web.ugm.ac.id/index.php?menu=sharedet&art=320&nm=Sharing&t=Infaq%20Sumbangan%20Peduli%20Palestina


UNTUK UNITED KINGDOM :

Muslim Hands (http://www.muslimha nds.org/en/ gb/)

ATAU

Human Appeal International (http://www.humanapp eal.org.uk/ index.html)

ATAU

Muslim Aid (http://www. muslimaid. org/index. php/get-involved /donate-online)


UNTUK MALAYSIA :

Aman Palestin

Dana dan Sumbangan : BIMB 12029010047880 , MayBank 562263010787

Dana Pengurusan : Muamalat 12070005133717

http://www.amanpalestin.com/


Memang fitrah manusia itu sukakan perkara-perkara besar!

Apa pilihan anda ?!

ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more


3 comments:

naquiah said...

ish ish..
astaghfirullahal'azim..
boleh jadi mcm tu sekali ariel sharon?

aku ada terbaca mastika baru2 ni (tp yang edisi bulan berapa aku dah lupa) tentang keadaan beliau yang koma selama setahun lebih (if i'm not mistaken) dan igauan berulang yang dia hadapi setiap hari sebelum dia koma..

hanya Allah yang tahu apa yang terjadi~

Quiyah said...

oh ye, 2006 die coma. haah

Muhammad Za'im Bin Mohamad Yusoff said...

Salam Quiyah!

A'a begitulah azab Allah swt. Kat dunia lagi Dia dah tunjuk. Nauzubillahiminzalik!

Anyway Quiyah, camne fly high?
P tak?
Eh jadi g OZ?