Thursday, October 16, 2008

Tidak Sama : Ilmu VS Guru

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam.


Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan ugama jika kamu tidak mengetahui.
-An Nahl (16:43)


Prolog: In my operational management lecture I went through yesterday, there was a sacred quotation that haunted me ever since I heard about it. I won't reveal it now until the appropriate time that let's we wish, it may come. Insya-Allah!


TIDAK SAMA

Za'im dalam kelas Ekonomi Mr Jamal mungkin seorang yang suka banyak cakap kecuali masa Hazim cakap. Za'im dalam kelas Perakaunan Mr K senyap sebab selalu dirasakan Michel yang lebih layak untuk bercakap (or Acap yang selalu banyak bercakap? Haha...).
Za'im dalam perbincangan akaun wadiah tidak sama dengan Za'im dalam perbincangan Qardul-Hasan mahupun Sukuk. Mungkin dalam kes krisis Wall Street, lebih baik tetapi jangan diletakkan bersama Nurman, pasti Za'im diam dalam bicara (Hisham?!). Za'im dalam perbincangan bola sepak, hanyalah umpama menangguk di air yang keruh. Tetapi Za'im dalam perbincangan idea perbahasan mungkin lebih banyak bertaruh.

Sejarah berulang.


Za'im dalam kelas tutorial ekonomi kendalian Cik Yvonne Lim, anak kelahiran Klang yang comel itu seringkali sabar memberikan pandangan, takut dikatakan bolot nanti. Berilah peluang orang lain bercakap. Tetapi Za'im dalam kelas tutorial pengurusan manusia kendalian Puan Sally Dawson semalam seringkali hanya mengangguk, idea tersekat hinggalah detik bila mana Puan Sally Dawson berkata, "It's time to go!" barulah idea itu bercambah.

"Who is saying that we can't do anything about the price strategy! We can do some improvement on it, my dear friend! Like in Malaysia, we have really big supermarkets as compared to what we have in Australia. Be it either Giant or Carefour, be it either Tesco or Jaya Jusco; we may be surprised they are even five-fold bigger than our Coles, Aldi or Safeway here!

We have agreed that the reason why Coles is left behind is due to the fact that they simply don't walk the talk. "Cut the cost of your shopping" seems to be pathethic when we realise that the cost of our purchased item is more expensive as what we could find if we were to go to either Safeway or K-Mart. Now, in order to improve this, I think we could do something about the pricing strategy.

Coles should focus on reducing the cost of rudimentary needs type of items whilst may increase a bit the cost of other products produced by them to compensate the ongoing cost.
Then, they should fully utilise the advertising strategy to highlight how they could offer more than other stores. See Giant in Malaysia, they simply show in their advertisement the lucid comparison between what does their store offer as relatively compared to others. The idea is, something can be done about the price not the quality strategy only!"

Idea tersekat. Bukan kerana malas hendak berfikir sebelumnya. Tetapi tidak tahu apa yang hendak difikirkan. Krisis paling asas dalam senyapnya Za'im dalam kelas Perakaunan Mr K, perbincangan Qardul-Hasan mahupun Sukuk, perbincangan bola sepak mahupun perbincangan dalam kelas tutorial pengurusan manusia semalam membawa kita kepada suatu kesimpulan asas. Ternyata penulis tidak ada ilmu berkenaan hal itu.


Tidak ada ilmu dalam kelas Perakaunan Mr K (kurang mungkin lebih sesuai) kerana kurang menelaah. Dalam kes perbincangan Qardul-Hasan dan Sukuk kerana tidak khatam 'magnum-opus' Ustaz Zaharuddin. Perbincangan bola sepak kerana kurang minat. Dan paling malang, dalam kelas tutorial pengurusan manusia semalam kerana

1 ) Tidak pergi kuliah "Marketing"
2 ) Tidak membaca buku teks


Tetapi, penulis baca lampiran Kylie Minogue dan Vodafone tu! Adalah idea sedikit. Juga lampiran nota kuliah. Penulis ada baca. Tetapi kenapa idea masih tersekat?
Astaghfirullah!

ILMU DAN GURU

Sebanyak mana kita baca tidak sama dengan berguru dengan cikgu. Sebanyak mana pemerhatian kita kesimpulannya mungkin salah jika tidak dinilai mereka yang pakar. Mahu belajar undang-undang, boleh saja kita baca buku undang-undang yang tebal paling kurang 500 muka surat. Tetapi tidak sama jika kita belajar dari Prof Aziz Bari. Mahu belajar konsep fizik, boleh sahaja meminjam buku dari perpustakaan Ballieu yang khazanah ilmunya, hanya Allah swt sahaja Maha Mengetahui. Tetapi tidak sama jika kita berbincang bersama Cik Grace, Pak Cik Dr Ford (Datuk? Dia promosi Malaysia apa dengan isterinya Mak Cik Mama Ford sebab sering mengutus Kad Ucapan Krismas pada seluruh dunia!) mahupun Prof Muadz. Tidak sama. Kesimpulannya kena berguru dengan yang pakar!

Kerana manusia dijadikan ada yang lemah dan kuat. Ada hebat dan kelat. Ada cerdik dan lembik. Ada yang lebih dan kurang. Jadi, bantu-membantulah atas perkara kebaikan, tolong-menolonglah atas perkara kebajikan. Ilmu itu kebaikan dan kebajikan. Jadi jangan dipisahkan antara hal kerjasama ini dengan ilmu. Kelak nanti melanggar fitrah dan 'eko-sistem khazanah ilmu' itu sendiri. Otak mungkin berisi tapi belum pasti lagi tangan dan kaki memahami. Boleh sahaja orang mengandaikan jihad itu hanyalah pada kata pedang semata-mata andai dia semata-mata membaca karya As-Syahid Dr. Sheikh Abdullah Yusuf Azzam (perbincangan diperlukan jika mahu berhujah lagi). Apatah lagi dengan kaca mata seorang anak muda yang semangat membaranya begitu tinggi, yang kadangkala tenggelam penilaian akal dan hati; mata nurani, terus mengebom bangunan Flinders, Melbourne yang tegak berdiri dengan izin Illahi sejak berdekad lamanya.

Penulis di Flinders St Station

Serupa juga kes orang membaca manual kereta dan buku peraturan, terus sahaja memandu di jalan raya. Akal waras mana yang akan beri lesen memandu jika tanpa ada ujian memandu yang sebelumnya diajar Pak Cik Bohari atau Mak Cik Jannah. Begitu juga dengan kita, baik dalam subjek "Marketing" mahupun pengajian tajwid Al-Quran; baik dalam subjek Qardul Hasan mahupun dakwah fardiyah, baik dalam subjek bola sepak mahupun kisah Wall St; semuanya perlukan mentor, Tuk Guru, ulama', orang berilmu, cikgu, pensyarah, ustaz ataupun sensei. Jika tidak, eko-sistem khazanah ilmu pasti tergugat. Dek kerana otak terisi tetapi kaki dan tangan gagal memahami.

Kesimpulan, bergurulah kerana para sahabat yang diredhai Allah swt itu berguru. (baca:Rasulullah s.a.w) Dan jangan ponteng kuliah.

"Ish...Za'im tak faham la"

"Ok la..bahasa anak muda sekarang, LECTURE!
Jangan ponteng LECTURE!
Cukuplah Za'im yang minggu lepas.
Cukuplah dua kali! Cukup!"


ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more


7 comments:

caliphkaai said...

maka,
adakah aku bersalah?

adiLa said...

Ya rabb..
C'est marveilleux. Tres bien!
(erk.suda lupa french sebenarnya.moga betul~)

rasanya kita mmg da tau benda ni. tp bila ada org ingatkan, masha-Allah, memang tersentak juga.
Syabas akh, teruskan mengingat.

Muhammad Za'im Bin Mohamad Yusoff said...

SALAM

Za'im To Ainan :
Maka, aku tidak meletakkan namamu, occay! Hehe

Za'im To Adila :
Untuk diri saya lebihnya. Pengingat diri sebelum memberi, wajib mencari (baca: saifulislam.com, sang murabbi). InsyaAllah jazakallahukhairankasira ukhti dengan komen ukhti saya telah membuat suatu keputusan yang tidak berganjak lagi. InsyaAllah semoga semuanya bermanfaat! ;)

Cume, Marvellous macam salah eja. mErveilleux~

C'est un bon essai cependant. Gardez-le vers le haut ! Tenez au courant avec le Français ! Je juste ai récemment su que vous aviez l'habitude d'apprendre le français. C'est bien plus merveilleux.

;) Bonne Chance dans ton livre!

Yahya bin A Shukor said...

salam.
dah lama ade masalah ni.
camne nak timbulkan minat baca econs?
haha.pelikkan?tapi benar.
takkan nak belajar benda yg x minat,bagi la tips sikit.
teruk ni...

Anonymous said...

kenapa french anda masih superb? ini tidak aci.. selepas saja delf A2 sy suda lupa semuanya!

Muhammad Za'im Bin Mohamad Yusoff said...

Salam semua

To Yahya : Aku cuba jawab nanti

To Anonymous : Biiznillah! Subhanallah!

=)

Thanks for visiting

shafiqabdullah said...

Taat ke guru membawa berkat,
Sedikit belajar banyak yang dapat,
Jika menderhaka menjadi mudarat,
Semua ilmu tiada yang lekat.

Sebenar guru ada hakikat,
Dikuat pula amalan syariat,
Ditambah pula ilmu makrifat,
Berpakaian pula dengan isyarat.

(Petikan Pantun Hanafi Hj Ahmad)